Vodou!!!

Träffade Olaf vid Sergels Torg idag eftersom vi skulle iväg på utställningen om vodou på Etnografiska med tre nyfunna vänner. Vi stod och väntade på bussen när det kom en störtskur och busskuren var mer eller mindre full så blött värre blev det. Då kom bussen men chauffören släppte inte ombord någon utan han sa till resenärerna att kliva av istället. Sedan klev han själv ur bussen och mumlade något om att bussen inte hade någon chaufför… Sedan gick han! Är det bara i Stockholm som sådant kan hända? 😉 Till slut så kom i alla fall nästa buss.

Mörka moln

Totempåle


Olaf kryper nästan in i tipin!

Kan väl tycka att utställningen var lite så där… Visst sjutton kände jag av energierna, inte en tvekan om det, men den kändes lite halvdan tycker jag. Fast det klart, jag vet ju inte riktigt vad jag hade väntat mig… Kanske att det skulle stå en vodouist där och skallra med sin skallra och uttala en massa förbannelser?… 😉
Däremot så såg jag en helt fantastisk staty av Shadakshari Avalokiteshvara i en annan del på muséet. Den här statyn drog sig till mig och jag kände mig full av vördnad och blev helt knäsvag av den. Sedan kunde jag höra munkar som stod och hummade… Jag stod där lääääänge och bara njöt!
Enligt den förklarande texten så har denne gud/gudinna återfötts i Dalai Lama. Han/hon förkroppsligar medkänslan av alla buddhas. Se länk till Wikipedia på engelska här. Det kanske är något inom buddhismen som jag ska börja undersöka…

Efteråt var vi och fikade i Gamla Stan. Det är så kul och intressant att lära känna nya människor och dessa har jag lärt känna genom facebook. Störtsköna människor! 😀
Nu trillar mina ögon snart ihop så hopp i säng och upp till en ny vacker dag imorgon! 😀

I Livets Tjänst
Lillan

Lämna en kommentar